چگونه اعصاب در کنترل ترشح انسولین نقش دارند

سیستم عصبی اتونوم (خودکار)که بخش غیر ارادی سیستم عصبی است نقش مهمی درترشح انسولین از سلولهای بتا در بخش اندوکرین پانکراس دارد .

فرآیندی که طی آن، این عمل انجام می گردید بصورت یک راز کشف نشده باقی مانده بود. از آنجائیکه مطالعه ی جزئیات در چنین ارگان دست نیافتنی مثل مغز  امکان پذیر نیست . با این وجود دانشمندان انستیتو کارولینسکا در سوئد  با پیوند سلولهای بتا به درون چشم موش به بررسی این سلولها در  ارگانیسم زنده طی یک مدت طولانی پرداختند. دانشمندان انستیتو کارولیسنکا با همکاری یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه میامی توانستند جزئیات عملکرد سیستم عصبی اتونوم بروی تنظیم ترشح انسولین از سلولهای بتا، را کشف کنند .

 دراین تحقیق از تکنیکی برای پیوند سلولهای بتا به اتاقک جلویی چشم موش استفاده شد. این تکنیک قبلاً در انستیتو کارولینسکا توسط گروه تحقیقاتی پرفسور  Olof Berggrenابداع شده بود.

 در اتاقک جلویی چشم، سلولهای بتا نه تنها توسط عروق خونی مواد غذایی را دریافت  می کردند بلکه اعصاب سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک نیز در این محفظه حضور دارند (سیستم اعصاب خودکار).به زبان ساده میتوان گفت سیستم عصبی سمپاتیک ما را  برای پرواز آماده می کند: یکی از کارهایی که این اعصاب انجام می دهند  افزایش انرژی از طریق کاهش ترشح انسولین وافزایش ترشح گلوکاگون و بدنبال آن افزایش قند خون است . سیستم اعصاب پاراسمپاتیک هنگامیکه ما در حال استراحت هستیم  در جهت عکس سیستم اعصاب سمپاتیک عمل می کند.

حال دانشمندان انستیتو کارولینسکا و دانشگاه میامی برای اولین بار نشان دادند که سیستم عصبی اتونومیک ، سلولهای بتا را کنترل کرده و تنظیم مقدار قند خون را در حیوانات تحت تأثیر قرار می دهد.

 استفاده از نشانگرهای فلورسانس برای انواع اعصاب همراه با استفاده از میکروسکوپ های پیشرفته برای دانشمندان این امکان را فراهم آورد که به کاوش  و جستجوی جزئیات عملکرد سیستم عصبی درمحل تماس اعصاب با سلولهای بتا  در چشم موش بپردازند.

هنگامیکه مردمک بر اثر قرار گرفتن در نور منقبض می شود، میزان قندخون حیوانات بر اثر تحریک سیستم پاراسمپاتیک افت میکند. بر عکس  هنگامیکه مردمک درتاریکی متسع می شود وسیستم عصبی سمپاتیک فعال  میگردد، مقدار قندخون بالا می رود. دانشمندان همچنین برای تغییر مقدار قندخون بوسیله ی ممانعت یا تحریک هر یک از این اعصاب از  تأثیر مواد مختلف بروی چشم بطور مستقیم استفاده نمودند.

به گفته ی پرفسور Olof Berggren: درحال حاضر ما متوجه ی اساس کار ترشح انسولین و چگونگی تأثیر  سیستم عصبی اتونوم بر آن شدیم، قدم بعدی بررسی عملکرد  همین سیستم در افراد مبتلا به دیابت است ما می خواهیم بدانیم آیا نقص درپیام رسانی در این مسیرها با پاتوژنز بیماری دیابت مرتبط است؟

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/12/121210160844.htm